Dacă primul interviu din seria „De ce să devii antreprenor în România?” a fost dedicat Dianei Flore, designer vestimentar, (citește interviul aici) ne-am gândit să deschidem anul 2018 cu un articol dedicat tot unui designer vestimentar, dar de data aceasta l-am ales pe…Cristian.
Moda este, probabil, cea mai mare preocupare a femeilor, dar cui nu îi atrage atenția un bărbat la patru ace?! Astăzi îți prezentăm brandul COCOTTI, un start-up dedicat modei pentru bărbații pasionați de noile tendințe în materie de cămăși și accesori bărbătești.
În contextul oportunității pe care o oferă proiectul Antreprenor ACASĂ, cred că e important de menționat faptul că prima parte a afacerii mele fost începută în anul 2015 după obținerea unei finanțări de tip START UP în cadrul Programului Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU 2007 – 2013), voloarea finanțării fiind de 80.000 Ron, aproximativ 18.000 Euro, bani pe care i-am folosit în achiziționarea de utilaje, materii prime, ambalaje, etc. pentru producția de îmbrăcăminte, mai exact cămăși și accesorii premium.
Ce te-a determinat să transformi pasiunea în afacere?
Sunt pasionat de domeniul designului vestimentar, de cum se poate transforma o bucată de material într-un articol care să completeze personalitatea celui care îl poartă, iar la 28 de ani am făcut cred eu, cea mai bună alegere: am transformat pasiunea în afacere. Am pornit de la dorinta de a fi liber, de a face ce vreau, când vreau și cum vreau, însă trebuie să recunosc, odată demarat „procesul antreprenorial” a rămas doar „ce vreau” și „cum vreau”; „când vreau” s-a transformat în „când este nevoie și ori de câte ori este nevoie”.
Cel mai simplu și banal motiv este ”Pentru că ești român!”. Pentru mine e mult mai simplu, clienții vorbesc limba mea , furnizorii la fel, obții feedback rapid și cred că românii sunt mult mai critici decât străinii, iar acest lucru pentru mine este constructiv.Un alt motiv este că te poți reinventa mult mai simplu, dacă ceva nu funcționează poți rapid să te adaptezi, iar clienți sunt suficienți pentru toate domeniile, chiar mai mulți decât s-ar crede.
O mare oportunitate în prezent se referă la costurile foarte scăzute de înființare a unei firme, debirocratizarea are efecte vizibile iar instituțiile statului te susțin dacă știi cu adevărat ce vrei să faci și încotro vrei sa te îndrepți.
Ce sfaturi ai da viitorilor antreprenori?
- Să se gândească foarte bine în ce domeniu vor să activeze.
- Să se documenteze foarte bine despre ce înseamnă acel domeniu și despre modul în care pot transpune acel domeniu într-un business.
- În cazul în care nu găsesc suficientă informație în cărți, online, să contacteze cu încredere oameni din acel domeniu și să întrebe tot ce vor să afle (unii vor răspunde, alții nu, dar e important să meargă mai departe cu cercetarea).
- Să își facă toate calculele (previziuni financiare realiste) de la început și să nu se sperie de cifrele care le vor apărea în față.
- Să identifice surse de finanțare adiacente, programe de finanțare dedicate.
- Să învețe continuu pentru dezvoltarea lor personală și să își perfecționeze produsul sau serviciul în mod continuu.
Pentru pasionații de lectură, Cristian vă propune și câteva titluri, care pe el l-au ajutat să se dezvolte profesional: The art of the start – Guy Kawasaki, Antreprenoriat – Marius Ghenea, Biblia Vânzărilor – Jeffrey Gitomer
Interviu realizat de Csata Tünde, Expert Grup Țintă în proiectul Antreprenor ACASĂ