Otilia Stan a pornit în 2019, în cadrul Proiectului Antreprenor ACASĂ, o afacere interesantă axată pe confecționarea de haine pentru mămici care alăptează. Otilia a pornit de la propria experiență și a dorit să dezvolte o afacere pentru a veni în ajutorul mămicilor care trăiesc experiențe similare.
Starea de urgență a găsit-o pe Otilia în plină pregătire de lansare a brandului, cu ajustări la câteva modele. Făcuse o programare pentru o nouă sesiune foto, contactase o firmă pentru finalizarea magazinului online și făcea eforturi pentru a se încadra în termenul de lansare a brandului.


Știrile venite din Asia, primele cazuri de COVID 19 în Europa și primul caz apărut în Romania aveau să fie începutul unei noi etape, neprevăzute, în dezvoltarea afacerii atent planificate de Otilia împreună cu echipa Antreprenor ACASĂ. A fost momentul în care Otilia a înțeles că este nevoie de o regândire a activității și a strategiilor de dezvoltare. Tipul afacerii este unul în care se ține cont de sezonalitate (primăvară/vară și toamnă/iarnă), iar volumul vânzărilor de vară va fi sub nivelul planificat inițial, prin urmare, este necesar sa fie regândită și adaptată colecția pentru sezonul toamnă/iarnă. De asemenea, este nevoie să fie adaptată strategia de marketing deoarece e posibil ca puterea de cumpărare a clientului-target să nu mai fie aceeași, deci trebuie cercetate și alte canale de vanzare cum ar fi B2B.


După o discuție cu angajații, având în vedere faptul că o parte dintre ei au copii, iar munca de acasă nu putea fi luată în calcul, cea mai bună soluție identificată a fost șomajul tehnic începând cu data de 1 Aprilie. Pentru a reduce cheltuielile, au agreat cu proprietarii o scutire pentru plata chiriei și au fost suspendate contractele de furnizare servicii (internet, servicii ridicare deșeuri etc.) cu posibilitatea de re-pornire imediată printr-o simplă cerere. O altă decizie pentru a minimiza costurile și a profita de perioada în care nu s-a lucrat, a fost aceea de a specializa una dintre angajate, printr-un curs online, pe construirea de tipare, având în vedere faptul că până acum serviciul de execuție a tiparelor era externalizat. Costurile pentru curs au fost suportate de firmă, în totalitate.
Implicare
Fiind vorba despre o firmă cu activitate în domeniul croitoriei, Otilia a decis să ia în calcul și coaserea de măști textile din bumbac pentru personalul medical de la azilele de batrâni din vecinatate, ceea ce a fost o experienta foarte bună. Cererea foarte mare de măști pe piață și faptul că, probabil, pentru o bună perioadă de timp purtarea măștilor va fi necesară, a constituit o altă oportunitate de dezvoltare identificată în perioada de criză. Otilia a reușit să strângă informațiile necesare, tipare de măști și instructaje de construire și cel mai probabil acestea vor face parte din noua colecție.

Am întrebat-o pe Otilia cum vede ea dezvoltarea afacerii pe termen mediu și lung. Iată ce ne-a răspuns: „Noi am aplicat la programul IMMINVEST și am primit acordul de principiu. Acum suntem în discuții cu instituția financiară cu care colaborăm. Avem nevoie atât de credit pentru capital de lucru cât și pentru investiții cum ar fi achiziția de alte utilaje necesare spre a eficientiza și mări capacitatea de producție pentru creșterea competitivității”.
Otilia este convinsă că va trece cu bine și peste această etapă a afacerii ei, iar lucrurile își vor relua cursul normal. Dacă vreți să fiți la curent cu activitatea ei o găsiți pe facebook, aici: https://www.facebook.com/MUMANDABOUT